2011年7月5日火曜日

Uta Frith "Autism: A Very Short Introduction"

Amazingly great short book on ASD. Very informative and very easy to read. I can feel warmness of the author who is an excellent scientist and a great humanitarian at the same time. This book contains a lot of insights into not only ASD but also what we are. I was impressed with complexity of our brains. Recommended for those who are in contact with ASD people but also for those interested in brain science.

いわゆるASD、自閉症とかアスペルガー症候群とかの解説書なんだけど、これは素晴らしい。現実の自閉症がどんなものか、とてもリアルにわかりやすく書かれている。実際に自閉症の人と付き合いがあるのならmust-readだけど、純粋に脳の働きに興味がある人にとっても驚くべき情報がいっぱいあるので、特に自閉症に興味がなくても面白いだろう。個人的にびっくりした一例だけど、健常者でも脳のある部位を損傷すると、物をやたら集めるようになる。これはその部位が物集め本能を司っているからではなく、物集め本能を抑止する部位だからだという。えっ、じゃあ人間は自己抑制し続けてないと、自然に物を集めてゴミ屋敷を作ってしまうということなの? いろんなことを考えてしまう。自閉症に関する本を他に読んだことがないので知らないけど、日本語訳したいところだなあ。

0 件のコメント:

コメントを投稿